مقالات

جایگاه نرم افزارهای مالی و اداری تحت Web برای مدیران مالی

بسیاری از بنگاه های اقتصادی دارای مراکز ارایه کالا و خدمات متعدد، در نقاط جغرافیایی مختلف می باشند. در این شرایط مراکز مذکور نیازمند سیستم های مالی و عملیاتی هستند که بتواند علاوه بر کنترل و انجام فرآیند عملیاتی، رویدادهای مالی را بهنگام سازد و به لحظه ضمن حفظ ساختار از پیش طراحی شده مالی از پس پاسخگویی به نیاز مشتریان نیز برآید. نمایش به لحظه این رخدادها جهت گزارش گیرندگان ذینفع و رصد به لحظه کسب و کار، شیرینی کار با این سیستم ها را دوچندان می کند و ارزش افزوده آن را برای سازمان مبرهن و روشن می سازد.

نقش مدیران مالی (مشاوران حسابداری) در این سیستم ها، ایجاد و تدوین نظام مالی و مالیاتی، رصد کنترل های داخلی و اخذ گزارشات جهت ارایه به استفاده کنندگان درون و برون سازمانی است. این نقش با توجه به اهمیت آن و کمبود نیروی متخصص و پاسخگو در اکثر اوقات بصورت نیمه وقت و یا غیرحضوری ایفا می شود.

جایگاه سیستم های اطلاعاتی به لحظه یا نرم افزارهای مالی و اداری تحت وب و فرآیند محور، با توجه به تجهیز روز افزون بسترهای ارتباطی (اینترنت)، در ارتقاء سطح فعالیت های آتی مدیران مالی (مشاوران حسابداری) همان جایگاهی است که در گذار از سیستم های تحت DOS به Windows، برخی آن را درک کردند و پیشتازان این عرصه شدند. شاید اگر دنیای واقعی انعطاف پذیرتر بود دنیای مجازی هیچگاه متولد نمی شد و خاصیت ذاتی این مجازی سازی انعطاف پذیرکردن کارهاست.

با استفاده از نرم افزارهای مالی و اداری تحت وب، زمان بیشتری برای ارایه خدمات داشته و وابستگی به مکان های محدود نیز بسیارکمتر است. از سویی با اندکی تعمق در خصوص کسب و کارهای گسترده امروزی و لزوم رقابت در بازارهای تنگ، وهمچنین نقش بی بدیل اطلاعات به لحظه و قابل استفاده در این کسب وکارها، استفاده از این نرم افزارها را الزامی کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌ رسانی جامعه‌ی حسابداران رسمی ایران به نقل از «اکانینگ تودی» واراوا که مدیر عامل شرکت نرم افزار حسابداری و حقوق دستمزد Sage و تأمین‌کننده‌ی نرم‌افزارهای مورد نیاز شرکت‌های کوچک و متوسط در سرتاسر جهان است، در کنفرانس فناوری حسابداری عنوان کرد تنها راه‌ حل حسابداران برای ادامه‌ی بقا، مجهزشدن به دانش فناوری‌های جدید است و این امر به یک استراتژی ضروری در فضای کاری حسابداران تبدیل شده است.

وی ادعا کرد در سه تا پنج سال آینده ، ۵۰ درصد از تمام عملیات‌، فعالیت‌ها و فعل و انفعالات، تحلیلی خواهند شد و این موضوع ممکن است این احساس را در حسابداران ایجاد کند که به‌زودی کنار زده می‌شوند. از این رو، حسابداران ناگزیرند به تحلیل گران یا استراتژیست‌هایی تبدیل شوند تا جایگاه آنان برای پیشبرد اهداف سازمان ارزشمند و ضروری به نظر برسد. اما این جایگاه ارزشمند به شکل تصادفی برای حسابداران به دست نمی‌آید و نیازمند نگاه رو به جلو و تسلط آنان بر ابزارهای فناوری است. حسابداران نباید فرصت‌های به‌وجود آمده برای ارتقای خود، همچون حسابداری از راه دور Cloud Accounting  و یا هوش مصنوعی، را از دست بدهند.

ارزش امروز حسابداران از عملکرد گذشته یا چشم انداز فعلی آنان نیست، بلکه آنان برای دانستن آن‌چه که قرار است در آینده برای مشتریان خود به ارمغان بیاورند، ارزش‌گذاری می‌شوند. هدف از تأکید بر فناوری، ایجاد ترس و نگرانی برای حسابداران نیست، بلکه هدف افزایش توانایی آنان برای درک بیشتر نیازهای کاربرانشان و پیمودن مسیر انطباق با این نیازها، به شکلی ساده‌تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *